UxU Umeå 2014 – ”Att göra en musikfestival innebär också att vara opinionsbildare”

Home / Artiklar och intervjuer / UxU Umeå 2014 – ”Att göra en musikfestival innebär också att vara opinionsbildare”

Umeåfestivalen UxU är en del av Umeå 2014 – European capital of culture. 2014 är nämligen Umeå stad europeisk kulturhuvudstad och kulturevenemangen under året är många. Umeå har fått en hel del kritik i sin hantering av kulturhuvudstadsåret men vi fokuserar förstås på UxU och på hur könsfördelningen såg ut på den nya två dagar långa musikfestivalen.

10373716_718570951522191_5555971294265924624_n
Laleh 
Foto: Oskar Sandström

Festivalen bokade totalt 29 akter. Av dessa var 13 mansdominerade, 13 kvinnodominerade och 3 mixade. Detta ger festivalen 45 % mansdominerade akter, 45 % kvinnodominerade akter och 10 % mixade akter. 

Festivalen startade som ett crowdfundingprojekt där festivalbesökare fick vara med och finansiera festivalen genom att köpa biljetter. Antalet sålda biljetter avgjorde sen hur stor festivalen blev. ”Jag tyckte att det var ett spännande sätt att finansiera festivalen, med tanke på festivaldöden i Sverige. Att låta publiken finansiera redan innan festivalen var ett sätt att minska den ekonomiska risken.” berättar Victor Hillebjörk som är initiativtagare och festivalledare för UxU.

Vill du berätta lite om hur idén för UxU uppstod?
”Det är en kombination av saker. Jag har alltid tyckt att Umeå borde ha en egen musikfestival, eftersom staden har ett så bra musikliv. Nu när Umeå fick titeln som Europas kulturhuvudstad hörde jag av mig och frågade om intresse fanns – vilket det gjorde.”

Artistbokningen stod främst ett antal konstnärliga ledare för – så kallade curatorer – t.ex. det kvinnliga nätverket Femtastic. ”De musikfestivaler som redan finns i Umeå är ganska kommersiella, vilket jag inte tycker är representativt för den musikstad jag känner Umeå som. Jag ville involvera den lokala musikscenen och lät därför curatorerna ta den biten.” säger Hillebjörk.

Vad ställde ni för krav på curatorerna?
”Vi har haft en del möten men inte ställt några direkta krav. Det är skitsvårt att boka artister – det är en sak att ha önskemål om vad man vill ha men svårare att omsätta i praktiken. Jämställdhet var dock en av frågorna som dök upp när vi pratade bokning. För vissa av curatorerna var detta jätteviktigt, medan andra anser att det sköter sig självt.”

Hillebjörk berättar att de som jobbar med festivalen sett det som en viktig fråga från start. ”De allra flesta festivalerna i världen har en ojämn fördelning, och vi var alla ganska överens om att vi inte ville bli en av dem.”

Eftersom de inte ville ställa specifika krav på curatorerna fick festivalens bokningsansvarige Anna Storåkers – en av Sveriges få festivalbokare som är kvinna – justera programmet i de fall det behövts. ”Jag upplever inte att vi behövt kvotera, men vi har arbetat aktivt med att skapa ett jämställt program” säger Hillebjörk.

Hur ser ni på en bokares ansvar när det kommer till jämställdhet?
”Jag kan inte uttala mig för alla i organisationen, men jag personligen tycker att man har ett ansvar att jobba för att försöka få det så jämställt som möjligt. Livemusiken är så viktig för opinionsbildningen idag. Att göra en musikfestival innebär också att vara opinionsbildare, därför har man ett ansvar. Sen är ju pop och rock lättare att boka jämställt än vissa andra genres. Det finns så många bra artister idag, så det krävs inte särskilt mycket för att få en jämn könsfördelning.”

Varför tror du att vissa misslyckas då?
”Det handlar väl om innötta strukturer, men är nog också en generationsfråga. Vi är en ung festivalgeneration som är medvetna kring problematiken och då är det inget jättekonstigt att jobba med. Jag tror inte att någon på allvar kan säga att män är bättre på musik.”

Vi hoppas att Hillebjörk har rätt och att UxU’s inställning till bokares ansvar sprider sig till övriga festivalsverige!

Kristina Wicksell