Tre år av ojämställd Mello

Home / Artiklar och intervjuer / Tre år av ojämställd Mello

På lördag är det final i Melodifestivalen 2015. I år är tredje året vi granskar tävlingens könsfördelning, och kan återigen konstatera att den är skev. Inför årets tävling meddelade festivalgeneralen Christer Björkman att Mello höjt sitt tidigare jämställdhetsmål; nu ska minst hälften av bidragen ha minst en låtskrivare eller textförfattare som är kvinna.

Inför 2014 års tävling utlovades ett liknande mål men som då endast gällde 20 procent av bidragen. Redan då kritiserade vi Melodifestivalen för att deras sätt att räkna i praktiken kan innebära att väldigt få av det totala antalet upphovspersoner behöver vara kvinnor för att målet ska uppnås. Björkman avfärdade dock kritiken med att han ”inte riktigt kan ta ansvar för matematiska principer”.

I årets startfält var 24 procent av upphovspersonerna kvinnor. Jämfört med förra årets 19 procent är detta förstås en förbättring. Med Melodifestivalens egna sätt att räkna ligger dock siffran istället på 44 procent, vilket inte riktigt ger en rättvis bild av hur könsfördelningen faktiskt ser ut.

Läs vår och Feministiskt perspektivs granskning av årets tävling: ”Varannan damernas blev var fjärde”

jämställd melodifestival end lila
Illustration: Lovisa Bergström

BORTFÖRKLARINGAR

Könsfördelningen bland artisterna i tävlingen är inte lika skev som bland upphovspersonerna, men när det 2013 visade sig att sju av åtta bidrag i finalen bestod av män förklarade Björkman detta med något han kallade för ”Loreen-effekten”. Med det menade han att alla kvinnor i tävlingen jämfördes med 2012 års Eurovision song contest-vinnare Loreen och således inte lyckades bra i tävlingen.

Björkman avskriver sig också ansvaret för det låga antalet upphovspersoner som är kvinnor, och menar istället att skolor och musikskolor bär det största ansvaret för att förbättra könsfördelningen. ”Jag kan inte ta ansvar för att det är fel i en bransch”, säger han. Att endast 24 procent av årets upphovspersoner är kvinnor förklarar Björkman med att ”män oftare jobbar i större grupper” och att de därför blir fler numerärt.

BRA MED MÅLSÄTTNINGAR
Att Melodifestivalen i år har höjt sitt jämställdhetsmål är någonting vi självklart uppmuntrar och gläds åt. Vi vill dock i år igen uppmana dem att räkna utifrån det totala antalet upphovspersoner bakom tävlingsbidragen, så att det faktiskt blir en förändring i praktiken och inte bara snygga siffror på pappret. Melodifestivalen måste också erkänna sitt ansvar i frågan istället för att slänga sig med bortförklaringar såsom att problemet med den skeva könsfördelningen är bristande vilja hos kvinnor.

En annan aspekt om tävlingen vill tänka nytt och utvecklas är att se till hur många av upphovspersonerna (och artisterna) som återkommer år efter år och medverkar i flera av bidragen. Det här menar vi är en bidragande orsak till att tävlingen fortsätter att domineras av män. Traditioner är visserligen tryggt, men lite förnyelse mår alla bra av!

Kristina Wicksell och Johanna Jung