Sweden Rock 2013 – ”inget genusperspektiv eller liknande”

Home / Artiklar och intervjuer / Sweden Rock 2013 – ”inget genusperspektiv eller liknande”

6-8 juni samlades åter igen alla Sveriges hårdrocksentusiaster i Sölvesborg för att gå på Sweden Rock. Förra sommaren hade festivalen 96% mansdominerade akter. Av 81 akter totalt var enbart 2 av dem kvinnodominerade, 1 mixad och resten av de 78 akterna bestod till mer än 50% av män. En väldigt mansdominerad festival, således.

I december 2012 skickade Jämställd festival tillsammans med Rättviseförmedlingen ut listor till festivaler och arrangörer. Listor på grymma, icke-mansdominerade akter, i olika genrer. Nu har vi följt upp vad som hänt – har arrangörena mottagit listorna? Har de hjälpt dem? Och hur ser deras jämställdhetspolicy ut i övrigt?

JON_ENGLISH_CHRISTIAN_ANDERSSON_105
Foto: Christian Andersson

Så hur såg årets festival ut? De 96 procenten har minskat till 94 och i år är 5 av akterna kvinnodominerade i stället för förra årets ynka 2. Vi undrar förstås om detta är en slump och hur festivalarrangörerna ser på årets statistik. Press- och bokningsansvarige Martin Forssman har svarat på vår frågor.

I december skickade vi tillsammans med Rättviseförmedlingen ut listor till er på icke-mansdominerade musikakter i era genrer, har ni fått dem?
– Ja, det har vi.

Har i använt er av dem?
– Njae. Vi har naturligtvis kollat på dem men dels var det rätt många av akterna som inte passar på vår festival av olika anledningar och dels var det flera av akterna som vi redan bokat på tidigare festivaler och därmed inte är aktuella just i år. Men Doro som var med på listan bokade vi ju i år till exempel.

I år har ju siffran 96% mansdominerade akter minskat till 94. Har ni gjort någonting för att förbättra den kvinnliga representationen?
– Nej, vi tar ingen hänsyn till vare sig kön, ålder, bakgrund eller åsikt. Vi bokar vad vi tror att vår publik vill ha och har inget genusperspektiv eller liknande. Det råkade bli så bara.

Vad tycker ni om statistiken då, den övervägande manliga dominansen?
– Det är tråkigt att det ska behöva vara så. Men det handlar om att tjejer och killar uppfostras olika. Om vi skulle boka utifrån genusperspektiv så skulle det ändå inte göra någon skillnad mer än att vara en fin gest. Det vore att ta tag i problemet i fel ände. Man behöver börja på dagisnivå och sluta ge tjejer rosa kläder och barbiedockor. Att det inte ska vara någon konstighet i att ge sin dotter ett trumset i födelsedagspresent. Tjejer har andra förväntningar på sig än killar.

Hur ser könsfördelningen ut i er publik?
– Grovt generaliserat skulle jag säga att 2/3 är män och resten kvinnor.

Tror du att den bristfälliga kvinnorepresentationen på scenerna kan påverka kvinnor i er publik, i form av att de då inte får musikaliska förebilder på samma sätt som männen?
– Ja, det är klart att det kan finnas en sådan risk. Men de kvinnliga förebilderna finns ju, även om de inte är lika många. Konsekvenserna om vi skulle boka 50/50 på vår festival skulle bli en märklig lineup i våra besökares ögon, med obskyra artister. Och jag skulle i alla fall inte bli bokad och inkvoterad för att jag enbart är kvinna, om jag vore kvinnlig artist.

Om det kan påverka kvinnor i publiken, verka som förebilder osv, kan det finnas ett värde i att försöka öka kvinnorepresentationen på scenerna därför?
– Nä. Det skulle som sagt vara en fin symbolisk handling men inte göra någon konkret skillnad. Ansvaret för detta ligger på föräldrar, skolväsendet och samhället i stort.

När tror du att vi får se ett jämställt Sweden Rock?
– Så som det ser ut idag så kommer det ta väldigt lång tid, just eftersom det handlar om uppfostran och attityder till genus.

Så, det är långt kvar till jämställdheten siar Martin Forssman. 2013 års Sweden Rock hade 79 mansdominerade akter och 5 kvinnodominerade akter. Med 94% mansominerade akter och 6% kvinnodominerade kan vi ju bara hålla med om att ja, det är en bit kvar.