Popaganda 2015: ”Om 10 år ska det vara självklart att festivaler är jämställda”

Home / Artiklar och intervjuer / Popaganda 2015: ”Om 10 år ska det vara självklart att festivaler är jämställda”

Även i år bjuder Popaganda på den ultimata avslutningen av sommaren i Stockholm – en tvådagars popfestival vid Eriksdalsbadet. Festivalen, som äger rum i helgen, kan bland annat stoltsera med världspremiären av Robyn & La Bagatelle Magique. Något annat de är stolta över är att för tredje året i rad presentera ett jämställt program. 

Popaganda 2012. Foto: Victor Lundmark
Popaganda 2012. Foto: Victor Lundmark

Av festivalens totalt 19 musikakter är 47 % mansdominerade, 42 % kvinnodominerade och 11 % mixade. Att det är tredje året i rad som Popaganda har en jämn könsfördelning på scenen har att göra med att festivalen inför sommaren 2013 tog fram en jämställdhetsplan. Orsaken till att planen formulerades beskriver arrangören Helen Allvin såhär:

– Vi blev uppmärksammade av er och andra som granskade festivalen och tvingade oss att titta på det här på allvar. Det var ett yttre tryck som påverkade alltså. Vi tyckte att vi var medvetna men hade inte räknat eller gjort något konkret för jämställdheten.

Jämställdhetsplanen innebär att minst 50 % av akterna ska vara kvinnodominerade samt att arrangörsgruppen och styrelsen ska vara jämställda. Arrangörerna försöker också skapa en jämn balans vad gäller speltider och headliners.

– Vi har något fler kvinnor än män i föreningen men 50/50 i styrelsen, säger Allvin.

Att det inte blev 50 % kvinnodominerade akter menar Helen Allvin har att göra med att de inte har haft koll på siffrorna nu på slutet när de sista bokningarna gjordes. Då bland annat Robyn & La Bagatelle Magique, som räknas som en mixad akt, bokades.

– Robyn är ju en väldigt tung del av den konstellationen, hon är ju Sveriges största artist. Så det handlar ju inte bara om siffror, säger Allvin.

Även om Popaganda inte nådde sitt jämställdhetsmål i teorin menar Allvin att de gjort det i praktiken, och säger att de är stolta över programmet ur ett jämställdhetsperspektiv.

– Publiken kommer ändå känna att det är en jämställd festival även om vi inte har nått våra mål i siffror, säger hon.

Seinabo Sey är en av huvudakterna på årets Popaganda. Foto: Mikael Dahl.
Seinabo Sey är en av huvudakterna på årets Popaganda. Foto: Mikael Dahl

Precis som många andra artistbokare till festivaler med en jämn könsfördelningen på scenen, så menar Allvin att det inte är speciellt svårt att skapa ett jämställt program.

– Det gäller bara att ha med det från början av bokningsprocessen. Folk vill se bra band, och vi bokar bra band, så våra besökare är alltid positiva, säger hon.

Till festivaler som inte lyckas boka jämställt tipsar hon även om att sätta upp en jämställdhetsplan med mätbara mål som kan följas upp efter festivalen.

– Sedan kan man ställa sig frågorna: ”Vilka står bakom festivalen?” och ”Behöver vi annan kompetens och andra perspektiv än de vi har?”, säger Allvin. Det ska ju vara en självklarhet att boka jämställt. Vi vill göra det här till det normala. Om 10 år ska det här inte vara något någon behöver reflektera över alls, avslutar hon.

Johanna Jung