Melodifestivalen – en tävling bara för män?

Home / Krönikor / Melodifestivalen – en tävling bara för män?

Igår ägde den sista deltävlingen i Melodifestivalen 2013 rum i Malmö.
Åtta bidrag är alltså färdiga till finalen. Av dessa bidrag är enbart ett kvinnligt.
På Twitter, Facebook och i de stora tidningarna skrevs om den manliga dominansen i tävlingen.

Vi är givetvis medvetna om att omröstningen skett demokratiskt och att de framröstade bidragen är det svenska folkets val. Vissa menar, av denna anledning, att det inte finns något att problematisera med den uppenbara ojämställda fördelningen av artister.

Vi håller inte med.
Ojämställdhet går inte att bortförklara med att den är demokratisk.
Låt oss förklara.

Genomgående ojämställdhet

Vi har tittat på lite andra siffror. I årets tävling har sammanlagt 84 personer varit med och skrivit musik och text till bidragen. Av dessa personer är enbart 11 kvinnor.
Det innebär att 87% av upphovsmännen är – ja just det – män.
Antal tävlande artister i startfältet var 48 och av dessa var 21 stycken kvinnor och 27 män.

Den slutsats en kan dra på detta är att könsfördelningen är genomgående ojämn.
Männen dominerar hur en än räknar.

Problematiskt

Journalisten och genusdebattören Anna Charlotta Gunnarsson var en av de som belyste problemet, bland annat genom en debattartikel på Aftonbladet men också genom att lyfta frågan på Twitter. I dessa svar på Twitter kan en tydligt se varför detta är problematiskt.

debatt01

debatt02

Frågan är om SVT och Melodifestivalen har något ansvar för detta och om de har en möjlighet att påverka eller om det bara är en slump att det blivit på det här sättet?

Vi tror inte på slumpen. Vi tror heller inte att män är bättre artister generellt eller att Melodifestivalens tittare tycker bättre om manliga akter. Vi tror att den ojämställdhet en kan se beror på strukturer som genomsyrar hela samhället. Strukturer där det manliga är norm, där män och kvinnor framställs på olika sätt och behandlas på olika villkor.

Vad kan en göra då?

Christer Björkman säger i en intervju med TT spectra att den tydligt ojämställda finaluppsättningen beror på en så kallad ”Loreen-förbannelse”. Med det menar han att Loreens succé förra året skapar så höga förväntningar på årets kvinnliga artister och att de då i jämförelse med Loreen framstår som sämre än de egentligen är. En teori som det säkert kan ligga en del sanning i. Vi frågar oss då om en kunnat förutse denna förbannelse och anpassat startfältet av kvinnliga artister till detta?

Finalisten Ralf Gyllenhammar uttalar sig i samma artikel och menar att de kvinnliga bidragen helt enkelt inte var lika bra. Har inte då SVT och den jury som väljer ut bidragen till startfältet ett ansvar att plocka ut ett startfält där utbudet är så pass varierat och där kvaliten är så hög att även de kvinnliga artisterna har en chans att röstas vidare, trots eventuella Loreen-effekter?

Hela Sveriges Melodifestival

Förra året sjöng Gina, Sarah och Helena om hur Melodifestivalen inte bara ska vara ”bögarnas fest” utan kunna roa och underhålla alla sorters människor. I samma anda önskar nu vi på Jämställd festival att Melodifestivalen inte bara ska vara männens fest.

Aniko och Sofia ska kunna titta på Melodifestivalen med sina döttrar utan att oroa sig för att deras drömmar om att själva stå där på scenen en dag ska gå i kras.

Glittriga hälsningar
Jämställd festival