Way Out West 2015: ”Inga konstigheter att boka jämställt”

Home / Artiklar och intervjuer / Way Out West 2015: ”Inga konstigheter att boka jämställt”

I helgen intar Way Out West Göteborg för nionde gången. Festivalen har blivit känd för att ligga i framkant vad gäller ny musik, eko-tänk och utveckling av konceptet stadsfestivaler. I år visar de också att en medvetenhet under bokningsprocessen gör det fullt möjligt att boka jämställt även på stora festivaler. 

2012 granskade Jämställd festival Way Out West för första gången, då hade de 78 % mansdominerade akter. Sedan dess har könsfördelningen bland akterna blivit allt jämnare, och i år är 57 % av festivalens totalt 124 akter mansdominerade, 38 % kvinnodominerade och 5 % mixade. Vi har pratat med artistbokaren Ola Broquist på bokningsbolaget Luger, som arrangerar både Way Out West och Stockholm Music & Arts, samt är medarrangörer till Popaganda. Broquist är nöjd med årets siffror för Way Out West:

– Vi är glada att det går åt rätt håll såklart, det är ju superviktigt.

Foto: Fanny Victoria
Foto: Fanny Victoria

I tidigare intervjuer har Broquist menat att det är svårare att boka jämställt till en så pass stor festival som Way Out West, än till mindre festivaler som Popaganda och Stockholm Music & Arts.

Har ni gjort något annorlunda i år jämfört med tidigare år för att få en så pass jämställd line-up även på Way Out West?

– Nej, jag tror inte det. Alla blir lite bättre på hela processen med att jobba för jämställdhet; omvärlden, branschen och även vi. Så vi har inte gjort något radikalt annorlunda i år. Plus att det kommit fram så mycket bra kvinnliga artister, det är tacksamt, säger han.

Så hur är det ni brukar jobba för att skapa ett jämställt program?

– En stor del handlar om att medvetandegöra sig själva om att det är viktigt att jobba för det. Det är inga konstigheter.

– Det enda som blir svårt är när man får ”nej tack” från flera kvinnliga artister och tiden rinner iväg, fortsätter Broquist. Sedan har vi kommit långt i Sverige. Både publiken, media och festivalerna ligger långt fram vad gäller jämställdhetsarbetet och granskningen av det. Vi har ju agenter i andra länder och kan ibland känna att branschen där ligger i osynk, att de har ett mycket större flöde av manliga artister.

Vad vill du säga till de artistbokare som fortfarande menar att det inte går att boka jämställt på festivaler i storlek med Way Out West?

– Det går alltid att göra sitt bästa. Man kanske inte alltid lyckas med 50/50, men man kan inte ligga på 95/5, det går liksom inte.

Broquist menar vidare att hur den exakta procentfördelningen ser ut i detalj från år till år kanske inte är det allra viktigaste när man väl har ”fått folk att tänka på ett sjysst sätt”.

– Det viktiga är att tänka feministiskt, säger han.

Jobbar ni med jämställdhet på andra sätt, utöver könsrepresentationen på scenen?

– Ja, det finns alltid med på vår agenda. Man ska inte vara rädd att marknadsföra och placera kvinnliga artister i toppen, vad gäller vilka som spelar på stora scener och de bästa tiderna, och vilka som headlinar.

– Det är ju självklart att det är där de ska vara, fortsätter Broquist. Men det ger ju också ett ytterligare signalvärde. Jag tror en del har en uppfattning som dröjer sig kvar sedan gammalt, att det skulle vara svårt att hitta kvinnliga artister att sätta som headliners. Genom att göra just det visar vi att det visst går.

Och visst har festivalens program visat sig dra mycket folk; med 30 000 besökare i år kommer Way Out West att slå sitt eget publikrekord.

Hur kommer ni fortsätta arbeta för att även kommande år boka jämställt?

– Vi kommer bara fortsätta som förut, det är bara en fullkomligt naturlig och viktigt del av vår process, avslutar Broquist.

Johanna Jung