Popaganda utökar sitt jämställdhetsarbete

Home / Okategoriserade / Popaganda utökar sitt jämställdhetsarbete

Popaganda bjuder i helgen på en närmast jämställd line-up i högsommarvärmen. Nytt för i år är att festivalen dessutom har inlett ett värderingsbaserat jämställdhetsarbete. 

Foto: Adrian Pehrson
Foto: Adrian Pehrson

I år har Popaganda 52 % mansdominerade, 42 % kvinnodominerade och 6 % mixade akter. 2012 fick dom kritik för sitt dåvarande mansdominerade program och tog därefter fram en jämställdhetsplan för att komma till rätta med problemet. Enligt jämställdhetsplanen ska minst 50 % av akterna vara kvinnodominerade och arrangörsgruppen och styrelsen ska ha en jämn könsfördelning. Sedan 2013 har Popaganda haft en närmast jämn könsfördelning bland akterna på scenen.

– Det har varit väldigt lätt och naturligt att få ett jämställt program i år, inget vi har behövt kämpa för, säger arrangören Helen Allvin.

Hon berättar också att de har inlett ett mer långsiktigt värderingsarbete för att skapa en schysst festival.

– Det är ett samarbete som innefattar alla som jobbar på festivalen i helgen. Alltifrån restaurangpersonal till scenbyggare. Vi vill att alla som jobbar med Popaganda ska ta avstånd från sexism och rasism och naturligtvis rapportera om dom ser något som inte ser okej ut. Det handlar också om att bete sig på ett schysst sätt, säger Helen Allvin.

Värderingsarbetet är ett resultat av den senaste tidens debatt om sexuella övergrepp på festivaler och ligger än så länge i startgroparna. I år har arbetet framför allt bestått i att arrangören har gått ut med information till alla som ska arbeta på festivalen om hur de tillsammans ska bidra till att skapa en schysst festival.

 

Johanna Jung